sobota, 16 maja 2009

Porównanie źródeł informacji.

Dziennikarstwo Obywatelskie.
Interia360 została stworzona przez serwis INTERIA dla tych, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą z innymi obywatelami, tych, którzy czują się w pewnym stopniu dziennikarzami i mają odwagę wyrazić swoje zdanie na tematy, które dotyczą nie tylko najważniejszych wydarzeń w karaju. Interia360, Alert24, iThink.pl i tym podobne serwisy umożliwiają zwykłym ludziom z większych i mniejszych miejscowości pisanie o świecie, kraju, okolicy. Ważnym jest, iż redakcja nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane przez dziennikarzy - obywateli, dzięki czemu odbiorcy mogą odnieść się do niej wykorzystując własną wiedzę w temacie. żliwość komentowania i wspólredagowania tekstów dzięki czemu wspólnie decyduje sie o tym co ukazuje się w serwisie. Dodatkowo służy to również poszerzaniu swoich umiejętności zgodnie z zasadą pozytywnej krytyki tak ze strony odbiorców jak i redaktorów, którzy maja prawo ocenić umiejętności piszącego i rzetelność informacji. Na serwisach tego typu nadawca jest równocześnie odbiorcą a odbiorca - nadawcą. Interia360, alert24 itp. to miejsca, w których zwykli ludzie piszą do zwykłych ludzi oraz pozwalają na współredagownie swoich tekstów. Weryfikacja informacji polega na porównaniu z innymi mediami , w gruncie rzeczy nie jest ona tu tak istotna ponieważ najważniejszym jest wyrażenie własnej opinii.
Kto jest właścicielem iThink ?
"Spółka PRV.PL należy do Internet Group S.A."
2008 roku CR Media SA nabyła pośrednio poprzez holenderską spółkę ClearRange Media Consulting B.V. 9.751.950 akcji Internet Group, stanowiących 29,77 proc. kapitału zakładowego i głosów na WZA spółki. (PAP)
Prezes Jan Ryszard Wojciechowski
Internet Group S.A. jest spółką teleinformatyczną. Świadczy usługi związane z dostępem do sieci Internet, usługi hostingu i projektowania stron www. Dostarcza klientom innowacyjne rozwiązania dotyczące infrastruktury teleinformatycznej, udostępnia serwery, tworzy wirtualne sieci firmowe oraz zajmuje się ich serwisem. Przedsiębiorstwo oferuje też tanie połączenia telefoniczne i usługi call center. Priorytetem firmy jest branża reklamowa w internecie i handel powierzchniami reklamowymi w mediach.
Jaka ideologia przyświeca?
Jak sami o sobie piszą:
"iThink to projekt/miejsce dla wszystkich, którzy chcą "wyrazić się", czyli tych, którzy chcą pokazać światu co myślą, jak myślą i o czym myślą. To miejsce, gdzie tworzy się i przekazuje opinie o otaczającej nas rzeczywistości i nierzeczywistości.Naszą misją jest stworzenie miejsca niezależnego. Niezależnego od lini politycznej redakcji, niezależnego od wszystkiego. Pragniemy krzewić idee wolnych mediów i wolności słowa.Pragniemy jednak, by nasi Autorzy zachowywali się odpowiedzialnie i pisali zgodnie z zasadami dziennikarskimi, a głównie z zachowaniem "szczególnej staranności i rzetelności".Naszą wartością są nasi Autorzy i użytkownicy. To Wy decydujecie o tym, co znajduje się w naszym serwisie."
Kto jest docelowym odbiorcą
Praktycznie każdy nadawca może być odbiorcą, zachodzi tu interakcja. Odbiorcą może być każdy z dostępem do Internetu.
Jak użytkownik może weryfikować źródła informacji
Użytkownik może jedynie się opierać na zaufaniu do moderatora i twórców artykułów . Może też porównać informacje zawarte w podobnych artykułach. Jest jeszcze możliwość wglądu w rzeczywiste środowisko o którym pisze autor postu, oczywiście ogranicza się to do czytelników pochodzących z rejonu którego dotyczy artykuł.

Portale Informacyjne.
Interia.pl to spolka akcyjna, która powstała w 1999r. Została stworzona przez najwiekszą stacje radiową Rmf FM oraz potentata informatycznego Comarch S.A. Głównymi udziałowcami są Bauer Media , Invest GmbH, Rmf FM oraz Broker FM S.A. Głównym zadaniem tego portalu jest przekazywanie rzetelnych informacji z kraju i ze świata, wiadomości multimedialnych; umozliwia komunikowanie się ludzi między sobą za pomocą czatów czy poczty elektronicznej.
Odbiorcą tegoż portalu może być tak naprawdę każda osoba , w każdym wieku.
Najmłodsi znajdą w serwisie "dzieciaki" wszystko to co ich interesuje np. kącik kulinarny, zabawy, ulubione książki itp.
Dorośli chętnie skorzystają z serwisów: Fakty , Facet, Kobieta itp. Również osoby, których hobby to astrologia, motoryzacja, krzyżówki, muzyka czy show biznes w szerokim tego pojęcia znaczeniu nie będa się nudziły.
Jesli chodzi o weryfikację podawanych tu informacji to już z założenia muszą być one prawdziwe i rzetelne. Informacje tam zamieszczane przez samą redakcję lub agencję prasową. Użytkownik nie może jako tako sam sprawdzić ich wiarygodności, jedynie poprzez przeglądanie i porownywanie wiadomości opublikowanych na innych portalach.
Właścicelem kolejnego portalu - Gazeta.pl jest AGORA. Działalność portalu nastawiona jest na przynoszenie zysków dzięki szerokiemu spektrum serwisów społecznościowych. Na tym portalu mozna znaleźć informacje - rzetelne i sprawdzone - na niemal każdy temat, można poszukać pracy, znaleźć przyjaciół i wypowiadać się na ogólnodostępnych forach. Twórcami tekstów są dziennikarze, którzy są kontrolowani przez redakcje pod względem prawdziwości i wykluczenia możliwości naruszenia praw autorskich. Każdy użytkownik może porównać przeczytane artykuły na innych portalach.
Właścicielem Wirtualnej Polski jest France Telecom, stworzony w 1995r. Opiera się na dostarczaniu treści oraz usług z wykorzystaniem najdynamiczniej rozwijających się narzędzi: internetu, urządzeń mobilnych oraz TV ( strategia trzech kanałów). Docelowymi odbiorcami są internauci poszukujący poprzez sieć informacji, wszechstronnej wiedzy, narzędzi ułatwaiających porozumiewanie się , czy pragnących błyskawicznie zawrzeć elektroniczne transakcje. Weryfikacja informacji polega na przegladaniu innych portali i porównywaniu ich wiadomości.
Onet.pl od 31 lipca 2006 jest częścią grupy TVN. Podobnie jak na innych portalach informacyjnych mozna tu znaleźć prawie wszystko - zamieszczane informacje są rzetelne i sprawdzone - kontrolowane przez redakcję zależną od inwestorów. Odbiorcami są zwykli internauci a także biznesmeni poszukujacy nowych dróg porozumiewania się. Tak jak w przypadku INTERII i WIRTUALNEJ POLSKI weryfikacja wiarygodności danych odbywa się na drodze porównania z innymi portalami ( zależnymi od innych inwestorów).

Niezależne media.
Do niezależnych mediów należą serwisy niekomercyjne. Załozycielami są osoby prywatne - niezależne od większych portali czy sponsorów. Akcjami kieruje zespól redaktorow i moderatorów, którzy czuwają nad odpowiednia formą artykułów proponowanych przez czytelników - aktywistów. Zamieszczanie obiektywnych poznawczo informacji stanowi ideologię tworzenia serwisu. Mają one na celu zapoznanie czytelnika z informacjami, których publikacja nie jest oparta na indywidualnych interesie prywatnych przedsiębiorców czy partiipolitycznych.
Użytkownik nie weryfikuje informacji, przyjmuje je zdroworozsądkowo - komentuje zachowując podstawowe zasady kultury osobistej, wymienia się refleksjami z innymi internautami a także z samym autorem.żnych mediów w Polsce są : Prawica.net, indymedia Polska, Centrum Informacji Anarchistycznej oraz WikiNews.

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sądzę, że mimo wszystko najbardziej użytecznymi i rozwijającymi naszą wiedzę o świecie są niezależne media - mamy tutaj gwarancje, ze nie są one "strute" toksycznymi wpływami inwestorów, partii politycznych czy tez innych osób "trzymajacych władzę". Wydaję mi się jednak, że porównanie z portalami komercyjnymi jest jak najbardziej wskazane .... aby "klapki opadły z oczu"... ;)

    OdpowiedzUsuń